Obezita- smrtiaci vírus tejto doby! Ako sa chrániť?

Výskyt obezity stále stúpa. Slovensko patrí ku krajinám s vysokým výskytom obezity v Európe.
Vyššiu ako normálnu hmotnosť má viac ako polovica populácie.
Podľa dostupných štúdií vzniká obezita u ľudí s nízkou fyzickou aktivitou, i s nízkym príjmom ovocia a zeleniny.
Je dôležité si uvedomiť, že zdravotné komplikácie ako cukrovka, i hypertenzia sa vyskytujú u obéznych ľudí častejšie!

Vznikom obezity sú viac ohrození jedinci, ktorí:

– sa viac prejedajú
– majú vyšší príjem energie ako jej výdaj
– obezita sa vyskytuje v ich pokrvnej rodinnej línii
– v pokrvnej rodinnej línii sa vyskytuje cukrovka druhého typu alebo hypertenzia

Závažné komplikácie obezity
Obezita je závažné ochorenie, ktoré prináša rôzne komplikácie.
Patria k nim ochorenia priamo viazané na vysokú hmotnosť ako ochorenia váhonosných kĺbov, ochorenia chrbtice, komplikácie počas chirurgických operácií a počas anestézie, komplikácie s veľkou mechanickou záťažou na srdce a cievy.
K metabolickým komplikáciám obezity patria vysoký krvný tlak, neplodnosť, prokoagulačný stav, niektoré typy nádorov.
Veľká hmotnosť zaťažuje kĺby mechanicky, čím vedie k vzniku a rozvoju artrózy.
Ďalšie negatívum je, že tukom naplnené tukové bunky už nedokážu prijímať ďalší tuk, preto sa daný tuk ďalej ukladá v pečeni, vo svaloch, i v ostatných orgánoch a zhoršuje ich funkciu.

Je veľmi dôležité zabrániť už nadváhe s BMI 24-29 a vzostupu obvodu pásu, čo vedie k potlačeniu rozvoja metabolických komplikácií obezity i k zníženiu rizika zaťaženiu kĺbov. Taktiež je dôležité poznamenať, že u nadváhy hrozia rovnaké komplikácie ako u obezity, ale v menšej intenzite.

Tukové tkanivo produkuje škodlivé hormóny
Tukové tkanivo je aktívny sekrečný orgán. Produkuje hormón leptín, ktorý je často spájaný so zvýšením rizika vzniku nádorových ochorení. Ďalej tukové tkanivo produkuje rezistín, ktorý v organizme navodzuje systémový zápal.
Áno Váš vlastný tuk- ak je ho priveľa- Vám môže vytvárať riziko vyššieho výskytu zápalových a nádorových ochorení!

Metabolický syndróm
Metabolický syndróm zahŕňa tieto príznaky:
brušná obezita, kedy obvod pásu u mužov presahuje 94cm a u žien presahuje 80cm
hypertenzia nad 140/90 Torr
glykémia nad 5,6 mmol/l
nízke hodnoty HDL tzv. „dobrý cholesterol“
Tieto príznaky spolu vytvárajú metabolický syndróm, ktorý vedie k mnohým závažným ochoreniam ako: cukrovka druhého typu, arteriálna hypertenzia, infarkt myokardu, cievna mozgová príhoda, trombózy, embólie, i mnohé poškodenia vnútorných orgánov.

Ako sa teda chrániť pred vznikom obezity a jej rozvojom?
Prevencia u detí

U detí sa snažíme ovplyvniť životný štýl celej rodiny, nie len dieťaťa samotného.
U chlapcov býva úspešnejšie prihlásiť chlapca na nejaký šport, u dievčat býva častejšie potrebná celková zmena životného štýlu.
Je dôležitá edukácia k zdravému životnému štýlu a aktívnym formám voľného času – nevysedávať dlho za počítačom, ale tráviť čas skôr v exteriéri, najmä niekde v prírode.
Dôležitá je pozitívna výchova dieťaťa k pohybu a športu, ďalej je dôležitá výchova dieťaťa k zdravej strave, nie je vhodné stravovanie vo fastfoodoch. 
Na prevenciu rozvoja obezity má pozitívny vplyv aj kojenie. Bolo zistené, že kojenie, ktoré trvalo viac ako 4 mesiace viedlo neskôr k nižším hodnotám BMI u dieťaťa, ktoré pretrvávali až do dospelosti.
Podobne ako u dospelých môžeme preukázať vzťah výskytu obezity ku kratšiemu spánku. Kvalitný spánok vytvára nižšie riziko vzniku a rozvoja obezity.
Taktiež vynechávanie raňajok má vzťah ku zvýšenému výskytu obezity. Je preto potrebné dieťa od malička učiť pravidelnému režimu, kedy raňajkuje.

Prevencia u dospelých
Opatrenia v prevencii u dospelých majú podobné princípy ako u detí. Zahrňujú pravidelný pohyb, obmedzenie nesprávnych návykov, obmedzenie nezdravých jedál, znížený príjem a zvýšený výdaj energie.
Správna diéta nie je definovaná tým, že človek je minimum stravy, alebo dokonca hladuje. Pri správnej diéte  je vhodná kvalitná a zdravá strava v primeraných množstvách. Nie je na mieste jesť príliš mastné jedlá ako bravčové mäso, majonézové šaláty, údeniny. 
Je dôležitý i pravidelný pitný režim  cca 2 litre denne pitnej nesladenej vody. Nie sú vhodné sladené nápoje a alkohol.
Dôležitá je i pravidelná fyzická aktivita aspoň trikrát do týždňa po 30 minút.
 
Pozitívne vplyvy na redukciu hmotnosti:
dôvera v samého seba
uvedomenie si negatívnych dôsledkov nízkej fyzickej aktivity
vyššia fyzická aktivita v minulosti
podpora rodiny
skupinové cvičenia
blízke miesto na cvičenia
odborné poradenstvo
vyšší socioekonomický status
nízka cena cvičiacich pomôcok
selfmonitoring hmotnosti a ďalších zdravotných ukazovateľov

Negatívne vplyvy na redukciu hmotnosti:
fajčenie
pitie alkoholu
sedavé zamestnanie
depresívny syndróm
nedostatok podpory od rodiny
veľká pracovná záťaž
neodborné poradenstvo
hypochondria a úzkosť
úrazy
vzdialené miesto cvičenia
veľká cena cvičebnej hodiny

Motivácia
je nesmierne dôležitá v zmene životného štýlu, v prevencii obezity, i v harmonických medziľudských vzťahoch.
Preto je veľmi dôležité vlastné odhodlanie i pevná vôľa.

Prajem nám všetkým zdravé telo i zdravú psychiku.
Zdravé máme vo svojich rukách.

S pozdravom MUDr. Petra Gajdošová

Zdieľaj na
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *